fbpx

Skadecenter / Plåt- och lack-verkstad

I Högdalen ligger vårt skadecenter / plåtverkstad. Här gör vi allt från enklare reparationer till större reparationer som kräver omfattande plåt- och lackarbeten. Så om olyckan är framme och du krockar eller på annat sätt får en skada på din bil hjälper vi dig hela vägen tillbaka till en hel och fin bil.

Vi är auktoriserad för skadereparationer på VW, VW transport, Skoda, Seat, Ford, Citroen, Kia, Hyundai, Opel och Saab.

Vad händer om jag krockar eller får en skada på bilen?

Innan vi kan börja laga din bil krävs en skadeanmälan och ett skadenummer samt skadedatum hos försäkringsbolaget. Sen behöver du boka en skadebesiktning. När du kommer hit så tittar vår skadebesiktare på bilen tillsammans med dig och tar bilder av skadorna.

Vad händer efter skadebesiktningen?

  • Skadeberäknaren går igenom alla bilder och räknar i ordning en kostnadskalkyl som sen skickas in till ditt försäkringsbolag. Här krävs ett skadenummer innan vi kan skicka ärendet.
  • Om vi får ett godkänt skadesvar från försäkringsbolaget kan vi påbörja processen.
  • Vi bokar in bilen och beställer hem delarna som behövs för reparationen. Observera att vissa delar repareras och vissa beställs nya eller begagnade. Detta är för att ta hänsyn till miljön samt hålla ner kostnaderna.
  • Din kostnad är endast självrisken och allt som överstiger denna står försäkringsbolaget för. Om kostnaden för reparationen överstiger bilens värde så kommer ditt försäkringsbolag att kontakta dig för att lösa in bilen istället för att reparera den.

Information inför skadereparation:

  • Betalning
    Eventuell självrisk och övriga kostnader betalas när bilen hämtas efter reparationen, antingen via Swish eller med kort. Vi har ingen kontanthantering. Har bilen leasingavtal så faktureras självrisken till försäkringsbolaget och självrisken debiteras sedan ägaren på nästa månadsfaktura från leasingbolaget.
  • För företagskunder
    Är bilen momsregistrerad betalas även momsen på hela reparationen. Har bilen fortfarande vagnskadegaranti så betalas endast momsen på den ordinarie vagnskadegarantisjälvrisken.
  • Töm bilen
    Vi ansvarar ej för kvarlämnade föremål i bilarna. Se till att plocka ur bilen innan den lämnas in för reparation. Eventuell takbox måste även monteras av.
  • Lägg fram nycklar
    Se till att eventuell fälgnyckel, dragkroksnyckel och nyckel till takräcken läggs fram innan reparationen. Se till att de ligger lättillgängligt i bilen och berätta vart vi hittar dem.
  • Reparationstid
    En reparation av en normalstor skada tar ca 7-10 arbetsdagar att åtgärda och en stor skada tar ca 15-20 arbetsdagar.
  • Märkesverkstad
    Vi följer våra auktoriserade märkens reparationsanvisningar och har specialverktygen som krävs för att utföra reparationerna.
  • Avbokning
    En eventuell avbokning måste ske senast 7 dagar innan bokad tid, annars debiteras ägaren kostnaden för beställda reservdelar som ej kan returneras.
  • Ren bil
    Vi uppskattar om bilen är tvättad före inlämning då det underlättar skadeprocessen.

Vad händer med din bil efter att den är lämnad på skadeverkstaden?

  1. Demontering
    Vi skyddar bilen genom att använda sittskydd, golvskydd samt genom att klä in ratt, växelspak och handbroms i plast. Vi synar bilen och dokumenterar gamla skador och defekter som ej ska åtgärdas i reparationsuppdraget. Skadeteknikern går igenom reparationsuppdraget och demonterar skadade/defekta delar inför lackeringen. Delar som får plats i en plastback förvaras i bilens eget bagageutrymme, annars på en speciell vagn som vi märker upp med bilens registreringsnummer. I det fall skadorna går att reparera så riktar vi bucklor och spacklar så ytan återställs inför lackering. Teknikern kompletterar reservdelsbeställningen med eventuella delar som inte upptäcktes av skadeberäknaren vid skadebesiktningen.
  2. Transport
    Bilen transporteras vidare till vår lackering av våra egna bärgare.
  3. Förarbete inför lackering
    Bilen tas över av lackeringen som även utför plastreparationer. Bilen maskeras utifrån hur den ska lackeras och de reparerade ytorna grundmålas. Grundfärgen får sen torka över natten.
  4. Lackering
    Vi fastställer bilens kulör med hjälp av bilens färgkod, en speciell kamera samt att vi utför färgprover. Färgen blandas på plats av vår färgblandningsrobot för en hög noggrannhet. När grundfärgen torkat mattas den ner med fint slippapper tillsammans med övriga ytor som ska lackeras. Ytorna torkas därefter av noga för att undvika slipdamm och bilen täcks in ytterligare med plast för att undvika färgdamm.När bilen är helt klar för lackering så ställs den i kön in till lackboxen.
  5. Slutkontroll efter lackering
    Efter att vi lackerat bilen kommer den vidare till avsyningen, här kontrollerar vi kvalitén på det utförda arbetet. Bilen täcks av och vi kontrollerar att arbetet är godkänt.Eventuella smådefekter justeras med hjälp av polermaskin. I vissa fall kan vi inte justera tillräckligt bra med polermaskin och väljer då istället att lackera om ytorna. Detta kan då påverka leveranstiden.
  6. Transport
    Bilen transporteras tillbaka till plåtverkstaden efter lackeringen
  7. Montering
    Bilen monteras ihop igen, de delar som tidigare beställts av teknikern monteras på plats. Oftast har de hunnit levereras till oss under tiden bilen var på lackeringen. När alla delar är på plats och bilen är återställd så kontrolleras felkoder och ibland behövs kalibreringar eller programmeringar för att alla bilens system ska fungera.
  8. Slutkontroll inför leverans
    När bilen är helt klar så kontrolleras kvaliteten på det utförda reparationsuppdraget. Upptäcks eventuella brister så lämnas bilen tillbaka till verkstaden för att justera detta. Bilen spolas av och sedan tar kontoret över och slutför det administrativa arbetet.
  9. Redo för leverans
    Kontoret kontrollerar reparationsordern och sammanställer arbetet. Vi gör även en avstämning mot försäkringsbolaget för att säkerställa självrisker osv. Stickprovskontroller på utförda reparationer utförs av Lag-testcenter slumpmässigt. Testcenter kontrollerar kvaliteten på vår reparation genom en opartisk kontroll.

Bilen är nu färdig och kunden meddelas att bilen kan hämtas.

Skötselråd vid nylackerad bil

Vi rekommenderar att du följer dessa råd efter att du fått din bil lackerad:

Under de första 60 dagarna:

  • Använd inget lackskydd
  • Använd inte automattvätt, styva borstar eller hårda svampar, de kan förstöra lackens finish och skada ytan. Tvätta bilen för hand med kallt eller ljummet vatten blandat med milt bilshampoo. Använd mjuk svamp.
  • Tvätta bilen i skugga, aldrig i direkt solsken.
  • Dammtorka aldrig lackytan, torkning utan vatten repar. Skölj av med rent vatten och torka av med mjuk trasa eller sämskinn.
  • Undvik om möjligt grusvägar, stenskott uppstår lättare under de 30 första dagarna.
  • Undvik parkering under träd. Sav från träd liksom fågelspillning skadar lacken, tvätta av sådan smuts så snart som möjligt.
  • Snö sopas av med mjuk borste, is ska inte skrapas av lackerad yta.
  • Vaxa och polera inte bilen – därigenom får den nylackerade ytan tid att genomhärdas helt och hållet.

Undvik alltid:

  • Högtryckstvätt på nära håll, speciellt vid ytskador som stenskott. Plastdetaljer är extrakänsliga.
  • Högtryckstvätta nylackerad yta.
  • Hårda bortstvättar.
  • Starka kemikalier
  • Dekaler ska inte appliceras på nylackerad yta. Först efter 20 dagar vid 20°C och det är 100% genomtorrt.

Stenskott/lackskador

Det är bilägarens ansvar att följa bilens skötselråd och t.ex. försegla varje stenskott/lackskada omedelbart med en droppe färg/klarlack för att undvika större skador!

För att behålla finishen bör den lackerade ytan vaxas efter 90 dagar och därefter minst en gång per år.

FAQ

Min bil har fått en parkeringsskada, vad ska jag göra?2022-01-28T08:07:24+01:00

Om du fått en plåt- eller lackskada på din bil behöver du först anmäla skadan hos ditt försäkringsbolag för att få ett skadenummer. När det är klart så bokar du in en skadebesiktning hos oss för att dokumentera skadorna. Sen tar vi fram en kostnadskalkyl och skickar till ditt försäkringsbolag och när den är godkänd så bokar vi tillsammans in en tid för att laga din bil.

Hur lång tid tar det att laga en skada på min bil?2022-01-27T14:56:42+01:00

En reparation av en normalstor skada tar ca 7-10 arbetsdagar att åtgärda och en stor skada tar ca 15-20 arbetsdagar.

Vad ska jag göra om jag krockat med bilen?2022-01-28T08:09:27+01:00

Först och främst krävs det att du gör en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag och får ett skadenummer.

Bilen besiktas sen av vår skadereglerare, en skadevärdering (kostnadsförslag) sätts ihop och skickas till bilens försäkringsbolag. När ett positivt svar kommer från försäkringsbolaget så börjar arbetet hos oss.

Reservdelar som behövs beställs hem till bilen, observera att en del delar repareras, vissa utbytta reservdelar kan också vara begagnade.

När alla reservdelar anlänt till vår verkstad startar arbetet med att återskapa bilen till sitt ursprungliga skick. Först demonterar vi alla skadade delar och mäter och avsynar stommen så att den är rak och som den skall vara. Är den inte rak så monteras bilen upp i ett verktyg som heter riktbänk. Där kan man fixera karossen så att man kan mäta upp chassit med laser och få ett mätvärde att utgå ifrån. När vi har mätvärdet så börjar vi dra eller pressa på karossen så att karossen blir rak. Sedan byter vi ut bärande karossdelar som är i behov av detta. Delarna återmonteras med hjälp av laser, så att delarna kommer exakt rätt. Vi svetsar fast reservdelarna. När chassidelarna är på plats monteras alla lösa detaljer som behövde lackeras.

Lackering utförs av oss i vår supermoderna nya anläggning. Den avsynas och godkänns innan vi slutmonterar alla detaljer som är avtagna inför lackeringen. Sedan rostskyddas de delar som behöver detta.

När bilen är klar utförs en slutkontroll som dokumenteras enl. ISO9001. Bilägaren kontaktas och bilen är färdig för leverans.

När bilägaren hämtar bilen betalas ev. självrisk. Är bilägaren momsregistrerad, betalas hela momsen på skadan.

Boka verkstadstid - Lagerstedtsfamiljens Bilservice

Kontakt Lagerstedts Bil

Tel: 08-5100 5100
Epost: svar@lagerstedtsfamiljen.se

2022-01-27T14:59:11+01:00
Till toppen