FRÅGOR OCH SVAR
Här nedan kan du få svar på några av de vanligast ställda frågorna till våra kundmottagare. Vi hoppas att detta hjälper dig och sparar tid inför ditt nästa besök hos oss.
En reparation av en normalstor skada tar ca 7-10 arbetsdagar att åtgärda och en stor skada tar ca 15-20 arbetsdagar.
Du betalar endast din självrisk, all reparationskostnad som överstiger denna betalar försäkringsbolaget. Självrisker varierar väldigt mycket mellan olika försäkringsbolag och beroende på vad för försäkring du tecknat.
Det beror förstås på vad det är för service/reparation på bilen men i regel så ska du ha med dig serviceboken, låsmutter (om bilens däck är utrustad med låsbultar) och extra viktigt är att ha med protokollet från bilprovningen i original om vi ska åtgärda eventuella besiktningsanmärkningar.
En skadebesiktning är ett förberedande besök där du tillsammans med en skadeberäknare går igenom skadorna på bilen. Skadeberäknaren dokumenterar och fotograferar alla skador som ska åtgärdas i samråd med dig som kund. Detta besök tar ca 20 minuter och kostar ingenting så länge man har ett skadenummer från försäkringsbolaget.
Självrisken för en godkänd parkeringsskada är alltid 5% av prisbasbeloppet. För skador som inträffat år 2022 är självrisken 2430:-.
Som auktoriserad AC-verkstad följer vi miljöskyddslagen och därför fyller vi aldrig på gas i system som innehåller några synliga läckor.
Detta enligt Statens naturvårdsverks föreskrifter om kylanläggningar.
Vad säger lagen?
En bil är idag utrustad med ca 20 st datorer. Datorerna styr det mesta som händer i bilen. Om systemet känner av något fel under start eller körning tänds en varningslampa på instrumentpanelen.
När en varningslampa tänds bör man i första hand kontrollera vad som står i instruktionsboken. Kontakta sen din verkstad för att se om det är ett akut fel som omgående måste åtgärdas.
Även om lampan slocknar av sig själv så bör du kontakta din
verkstad eftersom felkoderna kan finns kvar och ge anmärkningar på besiktningen.
Vad är fel och hur åtgärdas det?
När verkstaden tar in bilen börjar vi med att koppla upp bilen mot vårt analysverktyg och läser av felkoderna. Felkoder indikerar vad som kan vara fel. Det kan vara allt från avgasrening, insprutning till någon givare eller programvara som inte fungerar som den ska.
Har vi tur får vi ett exakt svar på vilken del som inte fungerar men oftast får vi bara en fingervisning om vart vi ska börja söka efter felet.
Ibland kan lampor tändas av tillfälliga orsaker utan att något egentligen är fel och då kan det räcka med att bara radera felkoderna. Vi provkör alltid bilen för att se att felkoderna inte kommer tillbaka, men om vi anser att problemet är åtgärdat lämnas bilen tillbaka till kunden redan i detta läge.
Vid mer avancerade fel måste vi göra en djupgående felsökning enligt fabrikantens anvisningar. Det är omöjligt att säga hur lång tid en sådan tar, det beror helt på hur svårt det är att identifiera felet men så fort vi hittat vad vi misstänker är fel ringer vi kunden för att avgöra hur vi ska gå vidare med reparationer.
Ibland kan det finnas flera orsaker till ett och samma fel så om lampan tänds igen efter att vi lagat bilen behöver det inte betyda att felet inte var åtgärdat från början utan att det kanske fanns fler felaktiga komponenter och då går vi tillbaka till felsökningstadiet igen. Det är dock ovanligt att detta händer och vi jobbar alltid för att du ska vara helt nöjd när du lämnar vår verkstad.
Priset på en original-service baseras på hur omfattande servicen är. Varje service är unik, framtagen för att passa just din bil.
När du bokar en tid via vår hemsida så får du ett kostnadsförslag på just din bil tillsammans med bokningsbekräftelsen.
I en AC-service ingår:
Tömning av gas, trycktest och läcksökning med hjälp av UV-lampa eller elektronisk läcksökare, påfyllning av köldmedie och olja. Kontroll av hög- och lågtryckssidans värden, kompressorns funktion, kondensorfläkten, drivremmarnas skick och eventuella skador på komponenterna.
Vi gör servicen medan du väntar!
Reparation
Om det behövs en reparation så hjälper vi er självklart med det med. Som auktoriserad AC-verkstad följer vi miljöskyddslagen och därför fyller vi aldrig på gas i system som innehåller några synliga läckor.
Detta enligt Statens naturvårdsverks föreskrifter om kylanläggningar.
Vi säljer även reservdelar till AC-system.
Om ni inte har möjlighet att lämna och hämta bilen själv på vår verkstad så kan ni använda vår hämta/lämna service. De hämtar vi upp bilen hemma hos er och lämnar sedan tillbaka den hos er när arbetet är färdigt.
Oftast hämtas bilen den bokade dagen och i vissa fall dagen innan bokad dag och återlämnas bilen tidigast dagen efter bilen är klar på verkstad.
Vi kan inte i förväg planera/boka eller garantera någon dag/tid för återlämning.
Läs mer om tjänsten och hur ni bokar samt vilka villkor som gäller här: Hämta/lämna-service
Även om vi verkligen uppskattar att lämning och hämtning sker under våra öppettider så funkar det helt enkelt inte alltid. Vi erbjuder i de fallen följande alternativ:
Du kan lämna in bilen före stängning dagen innan du har verkstadstid.
Om du inte hinner hämta bilen innan vi stänger så finns alternativet att hämta den på morgonen dagen efter istället.
På en auktoriserad verkstad tas din bil om hand av specialutbildad personal. Vi använder originaldelar samt biltillverkarens egna diagnos- och specialverktyg. Vi är hårt kontrollerade och måste uppfylla generalagentens kvalitetskrav på utfört arbete, kundnöjdhet, säkerhet, lokaler, verktyg, miljöföreskrifter och personalens utbildning.
Genom att serva bilen på en auktoriserad verkstad får du ut så mycket som möjligt av din bil samtidigt som den behåller ett högt andrahandsvärde.
Om du lämnar in bilen för service under inlämningstiderna på morgonen, 7.00-9.00 så ska bilen bli klar före stängning samma dag. Undantag kan hända vid tilläggsarbeten. Behöver du bilen före någon speciell tid så var noga med att framföra detta vid inlämningen så ska vi göra vårt bästa för att tillgodose dina önskemål.
Är bilen inlämnad för avläsning / felsökning är det svårt att svara på hur lång tid det tar. När felet hittas får ni besked.
Samma sak gäller vid reparationer. Här beror det på hur omfattande reparationen är och om reservdelar finns tillgängliga. Ni kontaktas löpande under arbetets gång och får ett individuellt besked och en beräknad klartid.
Först och främst behöver du anmäla skadan till ditt försäkringsbolag så att du får ett skadenummer. När du har fått ett skadenummer så kontaktar du oss för att boka in en skadebesikning.
Bilen måste skadebesiktas för att räkna ut en kalkyl till försäkringsbolaget och först efter den är godkänd kan vi boka in en tid för att laga bilen.
Om du fått en skada på en parkering och du inte vet vem eller vad som orsakat den så behöver du först göra en polisanmälan och sen även anmäla skadan till ditt försäkringsbolag. När det är klart så bokar du in en skadebesiktning hos oss för att dokumentera skadorna. Sen tar vi fram en kostnadskalkyl och skickar till ditt försäkringsbolag och när den är godkänd så bokar vi tillsammans in en tid för att laga din bil. Om sen försäkringsbolaget godkänner skadan som en parkeringsskada så sänks din självrisk.
Du kan lätt undvika onödiga kostnader genom att regelbundet göra AC-service. Utan kontroll av AC-anläggningen blir kompressorn och dess funktion förr eller senare försämrad. Detta kan innebära att den blir förstörd och måste bytas ut. Om du gör en AC-service ca en gång om året kan eventuella fel upptäckas och avhjälpas i tid.
Kontakta oss på Lagerstedts Bil
Tel: 08-5100 5100
Epost: svar@lagerstedtsfamiljen.se
eller fyll i en förfrågan nedan.